Interview RAZERNIJ

RAZERNIJ

Interview met Roy, Robin & Sem van Black Metal band uit de krochten van Nijmegen RAZERNIJ 

1. Kan je wat vertellen over je kindertijd ? Herinner je je wanneer je voor het eerst in contact kwam met harde muziek en wat was je eerste concert ? 

Roy: Metal is er bij mij al vanaf jongs af aan ingestampt omdat mijn vader ook van metal houdt. Van hem kreeg ik dan ook mijn eerste metal album van slipknot. Hoewel ik slipknot nog steeds wel kan waarderen ging mijn smaak toch snel richting de extremere stijlen van metal. Ik luisterde voornamelijk trash/death metal en via een vriend van mij ben ik steeds meer Black Metal gaan luisteren. En hoewel ik ook heel veel andere soorten muziek luister zal Black Metal toch altijd mijn favoriete genre zijn. 

Mijn eerste Metal concert was Cannibal Corpse in de Effenaar, onvergetelijk! wat een energie brachten die gasten, en nog steeds! Heerlijk! En wat een pit werd daar gebouwd!

Robin: Mijn vader luisterde altijd naar muziek, van AC/DC tot Frank Sinatra. Na zelf te zijn begonnen met drummen wilde ik steeds harder en sneller, dus de muziek volgde. Eerste concert….denk een hele zooi bij elkaar: Morbid Angel, Kataklysm, Aborted…en nog 3/4.

Sem: heb weinig herinneringen van me jeugd en nog minder die verbonden zijn met muziek maar kan me nog altijd de eerste keer herinneren. Op de middelbare zette de muziek leraar rammstein op en dat was voor mij het begin van metal.

2. Kun je de lokale scene beschrijven waar je bent opgegroeid, welke bands en locaties belangrijk voor je waren en kun je enkele van je beste herinneringen aan deze bands & plekken delen ?

Roy: Ik ben opgegroeid in Beuningen daar was niet echt een scene of ik heb daar in iedergeval geen deel van uitgemaakt. Hoewel ik altijd wel naar metal heb geluisterd ging ik in mijn jongere jaren voornamelijk naar Hardcore feesten zoals Thunderdome, wat later ging ik ook steeds vaker naar metal festivals en concerten. Natuurlijk zijn de Fortarock festivals in Nijmegen mij altijd bijgebleven en hoewel het goffertpark natuurlijk een hele mooie locatie is vond ik de edities in park brakkestein ook erg vet! De sfeer die daar hing was heerlijk. Hier heb ik dan ook mijn eerste black metal band live zien spelen (Satirycon) ik was meteen verkocht. De muziekstijl kende ik al wel maar de stageperformance die ze gaven, dat had ik nog niet eerder gezien. Het is erg jammer dat het festival helaas niet meer bestaat. Van mij had het allemaal ook niet zo groot gehoeven, ik denk ook dat het ze uiteindelijk ook de das heeft omgedaan.

Vroeger was ik vaak te vinden in de uiterwaarden of in Nijmegen. ook bezochten we soms Cafe Backstage, en ook al word er in sommige locaties zoals Cafe de Opstand, waalhalla en Doornroosje in nijmegen nog wel eens metal word gespeeld vind ik het toch jammer dat er geen cafe meer is dat puur op metal gericht is. Zonde… want Metal leeft nog wel in de stad!

Bands en artiesten die ik kan waarderen zijn Mysticum, Marduk, Mayhem, Tulus, Cannibal Corpse, Nargaroth, Fluisterwoud, Standvast, Peter Pan Speedrock, Demented Are Go en Tom Waits

Robin: Scene was er eigenlijk niet op een paar mensen na, belangrijke plekken ook niet. Enige wat als een speciale plek gezien zou kunnen voor mij was het skatepark, daar zat ik altijd. Na het beginnen met mijn eerste band werd dat de muziekschool (oefenruimte)

Sem: Ik kom zelf uit Nijmegen en dat kan voor sommigen bekend staan als “Rock City” maar buiten een metal cafe, alternatief cafe en Doornroosje om was het niet veel. Dus met de trein naar 013 etc. om in kroegjes de vetste bands te zien.


3. Zijn er naast Razernij nog andere bands of projecten waar je nu nog aan deelneemt ? 

Roy: Nee Razernij is mijn enige Band.

Robin: Alle energie zit in Razernij en dat zal zeker voor lange tijd zo blijven. Heb hier en daar wel ideeën maar geen duidelijk beeld.

Sem: Nee, razernij is het enigste waar ik me mee bezig hou.

4. Jullie beschrijven jullie als Black Metal uit de Krochten van Nijmegen. Hoe komen jullie op de band naam Razernij ? Beschrijf  jullie stijl op de band ? 

De naam Razernij zit al heel lang in mijn hoofd, ik vind het gewoon een mooi Nederlands woord dat niet vaak meer gebruikt word. Ook de betekenis ervan vind ik perfect bij onze muziek passen. 

De stijl is lastig te beschrijven. Black metal is het wel, maar we hebben andere invloeden die bij elkaar komen. Wat je hoort is echt individuele input van ons drie tijdens het oefenen. Wat goed voor ons klinkt is het eindresultaat.

5. Waarom wilde je in deze genre spelen. Wie of wat inspireert je om liedjes te schrijven en welke bands hebben je het meest geïnspireerd ?

Roy: Omdat dit genre van metal mij het meest aanspreekt, de afwisseling van droevige en agressieve gitaarriffs met razende blast beats en een afwisseling van snel naar langzaam, Heerlijk! 

Waar ik mijn inspiratie vandaan haal is per tekst verschillend. Soms droom ik iets dan schrijf ik op wat ik droomde en maak daar een tekst van, zoals bij Lady in the Mist die op onze EP staat. Onze teksten gaan vaak ook over verhalen uit de omgeving, zoals de Duivelsberg en Mariken van Nieumeghen. Ook haal ik inspiratie uit mijn haat en afkeer naar alles wat met religie te maken heeft. Ik kijk ook graag horrorfilms of documentaire’s over seriemoordenaars. inspiratie genoeg!

Robin: Black metal is uiteindelijk waar ik me het meest in terug vind. Drummen en samen muziek maken is de inspiratie waar ik de energie van krijg. Wat bands betreft gaat dat veel kanten op, wat willekeurige favorieten zijn Deathspell Omega, MGLA, Cattle Decapitation, Archspire, Mudvayne, Merrimack….

Sem: Ik ben erin gerold door de vocalist, we kennen elkaar al 15 jaar en hij is het project ‘Razernij’ begonnen en vroeg me eens wat in te spelen. Van het 1 kwam het ander om het maar zo te zeggen. Qua inspiratie… klinkt het lekker dan maken we er een nummer van. Ik denk niet aan bands of genres wanneer ik een riff verzin. Probeer ook niks na te bootsen. Het moet lekker klinken!

6.  Kan je wat vertellen over jullie aankomende nieuwe EP “Heksenwaan” En jullie eerste Singel “De Duivelsberg” ?

Onze EP genaamd Heksenwaan bevat vier nummers die qua gevoel, verhaal en sfeer bij elkaar passen

Het eerste nummer genaamd De Duivelsberg is een fictief verhaal dat zich afspeeld in het gelijknamige bos de Duivelsberg. hier werden in de middeleeuwen heksenvervolgingen en verbrandingen gehouden.

Het tweede nummer “Lady in the Mist” komt voort uit één van mijn dromen Het verteld een verhaal over de geest van een vrouw die mij het bos intrekt en mij meeneemt in haar eeuwige rouw en pijn.

Het derde nummer “Mariken van Nieumeghen” gaat over de legende van Mariken en haar ontmoeting met de duivel Moenen.

Het vierde nummer “Noorderheks” is een fictief verhaal over een heks die zo Verbolgen is door haar haat naar de mensheid dat ze de hele wereld meeneemt in haar verdoemenis.

We houden de EP wat simpeler wat fysieke uitgave betreft. Aparte tekeningen per nummer waren eerst het idee, die kan je op youtube terugzien.

We hebben ook nog 2 losse singels opgenomen genaamd Sodomy en Heilige Waanzin. deze teksten passen niet in het plaatje van de EP en zullen wij daarom ook op een later moment los uitbrengen. De teksten gaan voornamelijk over onze haat naar religie.

7. Welke plekken om te spelen waren belangrijk voor jou en waarom ?

Roy: Razernij is mijn eerste band dus er zijn geen plekken die belangrijk voor mij waren om te spelen, afgezien van cafe de opstand waar ons eerste concert plaatsvond.

Robin: De muziekschool oefenruimte in Alphen a/d Rijn, daar begon het drummen en ook mijn eerste band. Na tien jaar niet meer kunnen drummen, kon ik het nu eindelijk weer oppakken en ongeveer een half jaar later begon voor mij Razernij.

Sem:  Cafe de opstand, omdat het de eerste was met de band Razernij.

Cafe De Opstand:

Home

8. Wat was de raarste show die je ooit heb gespeelt en waarom? voel je vrij om er meer dan één te noemen, en houd de details niet in.

Robin: Met mijn eerste band één keer opgetreden, in Duitsland. Uiteindelijk zijn de andere bandleden er bij gehaald omdat er nog geen enkel persoon was toen wij zouden beginnen met spelen. We hadden het al twintig minuten uitgesteld. Raar, maar uiteindelijk een zeer goede avond.

9. Zijn er nog andere soorten muziek die je ooit met een band zou willen spelen ?

Roy: Ik zou in de toekomst misschien nog wel iets in de richting van psychobilly willen doen, maar voor nu richt ik me volledig op Razernij en dat zal voorlopig nog wel zo blijven.

Robin: Ik denk het niet, black metal heeft gewoon iets speciaals. Soms heb ik dat idee wel, maar uiteindelijk “denk” ik toch weer aan black metal.

Sem: Nee niet persee, ik hou ook wel van country en speel uit hart en nieren liever lekker tokkelend akoustisch gitaar. Dus wie weet ooit.

10. Jullie eerste live optreden was bij Cafe De Opstand in Nijmegen ? Beschrijf zelf hoe een een typisch Razernij – show eruit ziet ?  Wat kan iemand verwachten als ze naar een van jullie concerten gaan ?


Klopt, en wat een start was dat. Het publiek ging het hele optreden tekeer. Heel vet om mee te maken, en het smaakt naar meer! We zijn Cafe de Opstand dan ook erg dankbaar dat we hier een start mochten maken. Tijdens de zomerfeesten zullen wij daar op de vrijdag weer optreden.

Lastig om na één optreden een typische show te beschrijven, maar de naam zelf zegt het al, een staat van woede waarin de persoon niet meer denkt en geen pijn meer voelt, terwijl hij zijn woede afreageerd op zijn omgeving. Pure Razernij! 

Wij gooien het er in ieder geval allemaal uit. Voor ons was het eerste optreden geweldig en het publiek was daar een groot deel van, dus we hopen dat zeker vaker terug te zien.

Live 4 Daagse Feesten 2024 Cafe de Opstand

https://www.facebook.com/share/Lt7ADJRrPSA6qm6S/

11. Op welke festivals zou je nog graag willen spelen ? Welke festivals heb je de mooiste herinneringen ? 

Roy: Voor mij persoonlijk lijkt het me erg vet om een keer in Doornroosje te staan, Een thuiswedstrijd. Als we daar ooit zouden kunnen spelen dan zou dat geweldig zijn!

Steelfest in Finland of Inferno Festival in Oslo lijken me erg vet maar, dat is nog ver weg. Helaas bestaat fortarock niet meer, daar had ik ook wel willen spelen.

Robin: Wel erg ver gezocht, op dit moment speel ik gewoon het liefst zo vaak mogelijk. Er komen er gelukkig weer twee of drie aan. Wat mij betreft zien we wel waar we heen gaan, we nemen in ieder geval onze Razernij mee.

Sem: Tja ik ben niet zo van de grote festivals. Maar als ik er 1 moet noemen dan zou het het Rock am Ring zijn. Qua herinneringen aan festivals zijn de mooiste aan het thuis front met Forta Rock. Vooral toen het nog klein was in Brakkenstein.

12. Wat zijn jullie plannen voor de toekomst ?

Optreden en werken aan nieuwe nummers voor een full-length, keihard rammen en verspreiden. We zijn ook op zoek naar een tweede gitarist en een bassist om de muziek te versterken. Wij hebben het geluk gehad dat alles klikte, en we hopen er een of twee bij te kunnen voegen.

13. Hoe kunnen fans jullie muziek en merchandise vinden, beluisteren en kopen ? Is er nog iets dat u uw fans wilt laten weten ?

Onze EP staat online op youtube en zal binnenkort ook Spotify staan, deze zal in de nabije toekomst ook op CD te bestellen zijn via bandcamp: Bandcamp

https://razernij.bandcamp.com/follow_me en mail: Razernijnmgn@gmail.com, evenals onze merchandise. Hou hiervoor onze Facebook en bandcamp pagina in de gaten. We zullen onze merchandise en EP natuurlijk ook verkopen bij onze optredens. 

Er zal binnenkort ook een videoclip van het nummer Duivelsberg online komen. Hier hebben we veel tijd en energie in gestopt en zijn we erg trots op.

14. Bedankt voor het interview, Zelf nog iets toe te voegen ?

Jij ook bedankt.

Voor de gene die dit lezen en Razernij wel kunnen waarderen. Bedankt voor het lezen/luisteren en wie weet tot ziens.

Bandcamp

Facebook:

Youtube:

Heksenwaan EP

Email:

Razernijnmgn@gmail.com 

Advertentie:

Metalheads Nijmegen Worldwide Groep:
https://www.facebook.com/groups/156102422492156/?ref=share
Metal Interviews Worldwide Website :
https://metalsinterviewsworldwide.wordpress.com/
Metal Interviews Worldwide Pagina:
https://www.facebook.com/metalheadsnijmegen/

Een reactie plaatsen